Színeknek áll a világ- válasszunk színpalettát a weboldalunkhoz
2025-08-22
Minden év végén nagy izgalommal várom, hogy mit nevez meg a Pantone az év színének a következő esztendőre. Az idei év nagy befutója a Moca Mousse lett, mely egy meleg barna árnyalat, amit a csokoládé és a kávé inspirált. Ismerős ez a bézses-barna ugye? Előszeretettel használják a lakberendezésben, hiszen kellemes, nem hivalkodó, a natur kb mindenhez megy, nem nagyon lehet vele tévedni.
Igen ám, de mi weboldalt tervezünk. Fő célunk, hogy kitűnjünk a tömegből, ezért a tartalom mellett nagy hangsúlyt kell fektetni a vizuális élményre is. Mielőtt elkezdjük megtervezni a honlapot érdemes végiggondolni a következőket:
-Ki lesz a célközönség
-Milyen jellegű a tartalmunk
-Landing oldalt vagy webshopot tervezünk, mennyire lesz összetett a honlap szerkezete
Kutatások támasztják alá, hogy a színek hatással vannak az érzelmeinkre, kedély állapotunkra. Vegyük a legalapabb példát, a pirosról a legtöbb ember az erőteljességre, dominanciára, határozottságra asszociál, de ugyanakkor ez szimbolizálja azt is, ha valami veszélyes vagy fájdalmas (gondoljunk csak Tom lüktető hüvelykujjára a Tom & Jerryben).
Személyes kedvencem a zöld, hiszen ezzel fejezzük ki ha valami tiszta és természetközeli, de ezzel tudjuk szimbolizálni azt is, ha egy étel pl romlott, vagy ilyen “színe” van a büdösnek is. Az arany, a fekete és a kék az elegenciát és letisztulságot tükrözi. Jó szolgálatot tehetnek egy ékszerüzlet vagy egy ügyvédi iroda oldalának alapszíneiként.
Narancs, sárga, pasztell kékek és zöldek, a szivárvány tónusai valamint a tipikus fagyi színek hozzák a játékosságot és vidámságot, el sem tudnánk képzeln jobbat egy gyerekekre specializálódott cukrászda vagy játszóház weboldal színeinek.
A barna és árnyalatai a tipikus földszínek, jó alapul szolgálhatnak egy natur termékeket forgalmazó webshopnak vagy egy természetes kozmetikumokat használó szépségstúdiónak.
A tech és a jövőre asszociáló színek jelenleg abszolút a markáns és erőteljes hatást keltő árnyalatok, a liláktól a rózsaszíneken át, egészen a kék árnyalatokig. Ez testesíti most meg a futurisztikus elképzeléseket (helló AI). Mondhatjuk, hogy a jövő a rózsaszín.
A tervezés során 4-8 színárnyalatnál többet ne válasszunk, mert könnyen lehet a honlapunk egy nagy szín katyvasz. A 8 kiválasztott színt is érdemes elsődleges és másodlagos színekre bontani. Elsőre ez nehézkesnek tűnhet, de kis gyakorlással és inspirálódással hamar bele lehet jönni. Szívből ajánlom mindenkinek a Pinterest használatát, rengeteg vizuális anyag van fent, gyakorlatilag bármilyen témában könnyen találhatunk egy kis ihletet magunknak. Nem, nem tartom lopásnak a Pinteresten való inspirálódást, hiszen nem másolunk, ötleteket gyüjtünk. Később pedig, ha Te is feltöltöd a munkádat ilyen közösségi oldalakra, inspirációt adhatsz másoknak- szerintem egy csodálatos körforgás.
Jöjjön egy kis összefoglaló a végére, mire figyeljünk a színek kiválasztásakor:
- Használjunk 4-8 szint maximum
- Legyenek elsődleges és másodlagos színek
- Óvatosan bánjunk a nagy kontrasztokkal, egy-egy nagyon jól tud mutatni, de itt is fontos, hogy a kevesebb több.
- Törekedjünk a felhasználóbarát színhasználata, tartsuk szem előtt, hogy az oldalunkat valaki látogatni, böngészni fog rajta, ne nyomják el a színek a tartalmat.
- Érdemes valamennyire trendkövetőnek is lenni, de legyen fontos az is, hogy mi a célja a weboldalnak, milyen terméket vagy szolgáltatás akarunk eladni, milyen tartalmat szeretnénk elolvastatni, milyen összetételű a látogató közönségünk.
Összességében itt is fontosnak tartom hangsúlyozni, hogy a kevesebb több, ne tervezzünk bele minden színt az oldalunkba és figyeljünk, hogy ne vigyék el a színek a fókuszt a tartalomról.