Hogyan legyen “hűha” weboldalad?

2025-08-22

Böngészünk az interneten, vagy keresünk valamit, észre sem vesszük, hogy mennyire fontos amit látunk: avagy a vizuális élmény és ami mögötte van. 

Egy-egy oldal megnyitásakor kb 3 másodperc alatt eldől, hogy a látogatónk marad-e a honlapunkon vagy csalódottan tovább lép. Természetesen egyikünk sem ezt szeretné, hiszen a legfontosabb  számunkra, hogy a felhasználónk elégedetten távozzon az oldalunkról,   miután- végig haladva a gondosan elkészített marketing tölcsérünkön- vásároljon, foglaljon időpontot vagy lépjen kapcsolatba velünk;  attól függően, hogy mi a honlapunk célja.

Nézzünk néhány tipikus hibát, ami erősen korlátozza a felhasználói  élményt:

1. Amikor nem látod a betűtől a szöveget.

Talán az első és legfontosabb- és nem győzöm eleget hangsúlyozni- az olvashatóság.  A választott betűtípusok legyenek kellemesen olvashatóak, ne menjen a design a funkció rovására.  A kevesebb több elvét követve, ne pakoljuk tele az oldalunkat  kódexekbe illő cikornyás betűkkel. Törekedjünk a letisztult, átlátható munkára. Érdemes sötét háttérre  világos szöveget tenni és fordítva, szem előtt tartva, hogy ne legyen a két árnyalat túl kontrasztos. A betűméret esetében is max 3-4 mérettel dolgozzunk weboldalanként, kerüljük el, hogy egy hatalmas rendetlenség látszatát keltsék a címsorok és a szövegek.

 

2. Színeknek áll a világ- vegyük le a rózsaszín szemüveget

Amikor arculatot tervezünk, az első feladatok között van a weboldalon használt színek meghatározása. 4-8 szín használata a legtöbb esetben elegendő(persze mindig vannak kivételek, de általánosságban ez elmondható). Törekedjünk a homogén színhatásra,    kerüljük a rikító, neon árnyalatokat  vagy tompítsuk őket a semlegesebb hatás érdekében. Nagyon jól tud mutatni egy élénkebb narancs árnyalat egy fakóbb zölddel. Itt is fektessünk nagy hangsúlyt a mértékre. 

Érdemes elsődleges és másodlagos színpalettát is készíteni,  mielőtt nekiesünk a design építésnek. A különböző szekciók színei  remekül tudják vezetni a látogatókat az általunk preferált tartalmak irányába, használjuk ki ezt az értékes tulajdonságukat. 

 

3. Mint egy zsibvásár- a túlzsúfolt design

 Erről mindig Hermione táskája jut eszembe a Harry Potterből, amiben egész egyszerűen minden volt, a tolltól egészen az óriási sátorig. A design tervezés során gyakori  hiba, hogy mindent bele akarunk tuszkolni az arculatba, ami eszünkbe jut.

Ha túl sok inger éri a látogatót, egész egyszerűen elveszíti az érdeklődését. Ez nem azt jelenti, hogy az ügyfelünk nem képes ezt megugrani, hanem azt, hogy túl sok ingert kap,  egyszerűen nem tudja feldolgozni. 

Továbblép, mielőtt végiggondolta volna. Fontos, hogy az egyes elemek között hagyjunk elég teret, legyen hely az információknak. A design a képek, betűtípusok,

szövegek és gombok összessége, fontos, hogy megmaradjon az egyensúly.                    Hagyjunk helyet az ügyfelünknek, hogy be tudja fogadni, amit lát.


4. Képminőség- ez legyen az alap 

  Igen, biztosan Te is találkoztál már olyan weboldallal, ami egyébként rendben lett volna, de a felhasznált kép olyan pixeles volt, mint egy creeper a Minecraftban. Másik véglet, amikor olyan magas minőségű, de hatalmas képeket használunk, amik hosszú másodpercekig töltődnek be, ha egyáltalán betöltődnek. Felgyorsult világunkban nem tudunk várni, megszoktuk, hogy minden ott van azonnal, designerként ehhez kell alkalmazkodnunk. A felhasznált képek legyenek jó minőségűek, optimalizáljuk őket, amennyire lehet,

veszteség nélkül; ne adjuk lejjebb a PNG formátumnál, én személy  szerint azonban az igazi nagyágyút a Webp-t preferálom. Gyakorlatilag vizuális veszteség nélkül, pár száz kilobájtosra lehet tömöríteni egy-egy képet. Az olvasód boldog lesz,

Te pedig büszke lehetsz magadra, mert csodásan megoldottál egy nagy  feladatot, ami így kis helyen is elfér.

 

5. “White space”- avagy a negatív tér

Ez egy kicsit a kakukktojás kategória, mert ez lényegében a láthatatlan elhelyezése láthatóként. A negatív tér abban segít nekünk, hogy tudjon a szemünk böngészés közben egy kicsit pihenni. Segítségével szépen tudjuk tagolni a tartalmakat, elkerülhetjük a design zsúfoltságát. Ez a white space a tervezés során használt margók mellett legyen meg a képek és szövegek között is- egyfajta elválasztóként, így biztosítva a teret és az áttekinthetőséget.

Összességében elmondható, hogy a kevesebb több, törekedjünk a   letisztult, minimálra hajazó megoldásokra (persze itt szeretném elmondani, hogy azért mindig vannak szabályt erősítő kivételek).

Ha ezt az 5 típushibát igyekszel elkerülni UI/UX design tervezés  közben, sokkal szebb weboldalak fognak születni, és egy sokkal  boldogabb internet használó társadalmunk lesz.